Blog

Opony i ich ciśnienie

Autor:  | 

Wybraliście już nowiutkie opony. Świetnie się prezentują, zapewniają maksimum osiągów i bezpieczeństwa… ale czy na pewno? Na zakończenie naszego oponowego cyklu, postanowiliśmy sprawdzić jak ważne jest prawidłowe ciśnienie w oponach.

Fakty i mity na temat ciśnienia opon

Fakty:

Niskie ciśnienie w oponach wydłuża drogę hamowania

Jak podaje amerykańska Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, ogumienie ze zbyt niskim ciśnieniem sprawia, że droga hamowania wydłuża się aż o 22 procent.

Opony z za niskim ciśnieniem są mniej ekologiczne

Opony ze zbyt niskim ciśnieniem powodują zwiększenie spalania i znacznie skracają swoje przebiegi. Badania, które przeprowadzono w Kanadzie wykazały, iż prawidłowe ciśnienie w oponach skutkuje 2 tygodniami jazdy bez tankowania w skali roku (dla przeciętnego kierowcy). Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie może wpłynąć na skrócenie przebiegu ogumienia nawet o 40% (zgodnie z badaniami Bridgestone).

Ciśnienie w oponach uchodzi w naturalny sposób

Ciśnienie w oponach uchodzi w sposób naturalny z kilku powodów. Najczęściej są to: niewłaściwy montaż opony, wpływ temperatury, niewielkie uszkodzenia, nieszczelny zawór lub wentyl. Ciśnienie w oponie zmienia się w stały sposób wraz z upływającym czasem. Dzieje się tak przez zjawisko przenikania cząsteczek powietrza przez ścianki opony. Ponieważ typowa wartość ciśnienia powietrza w oponie wynosi od 2 do 2,4 bara (dla samochodów osobowych), to mamy do czynienia ze stałą siłą, która usiłuje przepchnąć powietrze przez ścianki opony. Powietrze uchodzi poprzez mikroskopijnej wielkości przestrzenie znajdujące się między molekułami gumy. Jeżeli uwzględnimy zjawisko przenikania oraz nieszczelność zaworów wentyli, możemy przyjąć, że ciśnienie w oponie spada o wartość ok. 0,2 bara na miesiąc.

Mity:

Tylko niski poziom ciśnienia w oponach ma negatywne konsekwencje

Warto wiedzieć, że nie tylko zbyt niski poziom ma negatywne konsekwencje. Również zbyt wysokie ciśnienie jest szkodliwe.

Niedostosowanie się do poziomu ciśnienia w oponie zalecanego przez producenta ma tylko negatywne skutki

Wyższe ciśnienie w kołach ma również zalety większa stabilność podczas pokonywania zakrętów, mniejsze opory toczenia (redukcja poziomu spalania paliwa). Producenci samochodów czasami podają wartość ciśnienia eko, czyli podwyższoną, która jednocześnie jest zoptymalizowana pod kątem przyczepności.

Ciśnienie w oponach powinno być zawsze zgodne z zaleceniami producenta

Czasami można dostosować ciśnienie w oponach do własnych preferencji. Nie poleca się jednak przekraczać +/- 10 % od wartości zalecanej dla danej opony. Niektórzy obniżają nieco ciśnienie, aby zwiększyć komfort jazdy. Inni z kolei podwyższają je, aby uzyskać mniejsze opory toczenia (niższe spalanie paliwa).

 

Jak dobrać ciśnienie opon – kierować się danymi z naklejki na samochodzie, czy czerpać informacje z innych źródeł?

Informacje o prawidłowym ciśnieniu znajdziesz: w schowku, na wlepce na słupku znajdującym się przy drzwiach kierowcy, na klapce wlewu paliwa, w instrukcji obsługi pojazdu.

Czy każda opona jest taka sama i wymaga takiego samego ciśnienia?

Każdy samochód wymaga nieco innego poziomu ciśnienia w oponach. Wszystko zależy od jego masy, gabarytów czy przewożonego towaru. Warto zwrócić uwagę, że podawane wartości zawsze dotyczą zarówno jazdy „solo”, jak i z kompletem pasażerów z bagażami. Jazda z obciążeniem wymaga zmiany poziomu ciśnienia w kołach.

Jak często sprawdzać ciśnienie w oponach?

Ciśnienie w kołach powinno być sprawdzane zapobiegawczo raz na dwa tygodnie, a obowiązkowo przynajmniej raz w miesiącu. Warto również je sprawdzić przed każdą dłuższą trasą. Zimą istotne jest częstsze sprawdzanie ciśnienia – należy to robić najlepiej raz w tygodniu.

Do czego może doprowadzić za niskie/za wysokie ciśnienie w oponie?

Do skutków jazdy z zawyżonym ciśnieniem w kołach należą:

– mniejsza powierzchnia styku opony z nawierzchnią (gorsza przyczepność opon),

– większe odczuwanie wstrząsów i nierówności (pogorszenie komfortu, większy hałas w kabinie),

– przekazywanie wstrząsów na auto (przyspieszone zużycie elementów nadwozia, luzy w zawieszeniu, awarie systemów elektronicznych),

– nierównomierne zużycie opony (większe na środku bieżnika niż na barkach),

– większe ryzyko uszkodzenia opony po wpadnięciu w dziurę w jezdni lub uderzeniu o krawężnik.

Do skutków jazdy z zaniżonym ciśnieniem w oponach należą:

– bardziej płaski kształt opony w kontakcie z podłożem,

– trwałe uszkodzenie struktury wewnętrznej opony (nawet, gdy ciśnienie jest niższe zaledwie o 0,4 bara),

– zwiększenie zużycia paliwa nawet o 5% (ze względu na zwiększone ugięcie, a co za tym idzie – większe opory toczenia),

– skrócona żywotność bieżnika – nawet o 25 proc. – przy dużym prawdopodobieństwie nieregularności zużycia w poszczególnych oponach,

– pogorszenie precyzji kierowania i stabilności pojazdu w zakrętach.

Tekst powstał przy współpracy z ekspertami z firmy Oponeo, którym dziękujemy za merytoryczne wsparcie.