Blog

Opony – całoroczne, czy sezonowe?

Autor:  | 

Zbliża się czas zmiany opon z zimowych na letnie (pod warunkiem, że jeździcie po śniegu na zimówkach). Ta chwila to moment, kiedy każdy kierowca zadaje sobie pytanie o sens przekładania opon. Niektórzy decydują się na ogumienie całoroczne, inni omijają warsztaty wulkanizacyjne szerokim łukiem. My postanowiliśmy oderwać się na chwilę od naszych genewskich wspomnień i wspólnie z ekspertami z Oponeo sprawdziliśmy co w gumie piszczy.

Fakty:

Opony całoroczne są gorszym rozwiązaniem od opon sezonowych.

Opony całoroczne są próbą połączenia osiągów opon zimowych i letnich, a więc nigdy nie będą tak dobre zimą jak opony zimowe, a latem tak dobre jak opony letnie. Opona całoroczna posiada pośrednią mieszankę między twardą (odporną na nagrzewanie) mieszankę letnią, a miękką mieszanką zimową. Z tego powodu w skrajnych temperaturach opona całoroczna szybciej traci swoje właściwości. W bardzo niskich temperaturach guma twardnieje, co powoduje utratę kontroli nad autem/trakcji, a w wysokich temperaturach guma się nagrzewa co znacząco zwiększa opory toczenia, mieszanka się wulkanizuje co wpływa na utratę elastyczności opony w przyszłości.

Stosując opony całoroczne, będziemy przygotowani na każde warunki pogodowe.

Opony całoroczne powinny nam zapewniać akceptowalny poziom osiągów przez cały rok, zwłaszcza przy umiarkowanych warunkach użytkowania. Stosując opony całoroczne zawsze będziemy przygotowani na nagłe nadejście zimy lub jej powrót w czasie wiosny. Dlatego główną zaletą opon całorocznych jest ich uniwersalność.

Mity:

Lepiej kupić najtańsze opony sezonowe niż opony całoroczne.

Wraz ze wzrostem temperatury otoczenia, opony całoroczne nie są w stanie osiągnąć pułapu osiągów zarezerwowanego dla opon letnich. Z testów wynika, że opony całoroczne wypadają gorzej niż dobre opony sezonowe, jednakże dobre opony całoroczne wypadają lepiej niż najtańsze opony sezonowe (jak tanie chińskie opony).

 

Dlaczego opony zimowe nie działają latem i odwrotnie?

Wszystko zależy od rodzaju zastosowanej mieszanki gumowej, z której zostały wykonane. Zastosowana w oponach letnich jest przystosowana do jazdy w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. Gdy temperatura jest niższa owa mieszanka twardnieje i tym samym traci swoje właściwości jezdne. Natomiast w przypadku opon zimowych wyższe temperatury sprawiają, że ulegają przegrzaniu i ich stopień zużycia znacznie wzrasta. Dodatkowo taka mieszanka nie spełni swoich funkcji latem, gdzie nie zapewni nam bezpiecznego hamowania na suchej oraz mokrej nawierzchni. Kolejna ważna różnica to rzeźba bieżnika. W oponie zimowej znajduje się na bieżniku więcej lamelek, które są głębsze niż te w letnich. Zapewnia to odpowiednią przyczepność w warunkach zimowych.

Czy i kiedy warto zdecydować się na opony całoroczne?

Opony całoroczne są skierowane głównie do osób jeżdżących 10-15 tyś km, posiadających małe średnice kół (14-16’), mniejszą moc silnika i preferujących spokojny styl jazdy. Warto też zwrócić uwagę na warunki pogodowe, które panują w okolicy, gdzie najczęściej będą użytkowane – opony całoroczne najlepiej spisują się w umiarkowanych klimatach, gdzie temperatury (zarówno te letnie, jak i zimowe) nie są zbyt wysokie/niskie.

Jak kształtują się różnice w cenie pomiędzy oponami sezonowymi i całorocznymi? Czy na dłuższą metę jest to opłacalne, biorąc pod uwagę większe zużycie (jazda przez cały rok na jednym komplecie).

Niektórzy kierowcy twierdzą, że korzystanie z opon całorocznych jest tańsze – jeden komplet zamiast dwóch, brak potrzeby sezonowych wymian i uniknięcie straty czasu w kolejce do wulkanizatora (a jak wiadomo, czas to pieniądz). A jak jest w rzeczywistości?

Miękkość i budowa opon letnich i zimowych zdecydowanie się różni. Wymiana kosztuje rocznie powiedzmy średnio 2x po 60-80 zł (chociaż ceny mogą osiągać znacznie wyższe wartości) co jest niewielkim kosztem. Jeśli mamy 2 komplety felg to będzie to jeszcze niższy koszt. Jest taki argument, że nie musimy wydawać pieniędzy na dwa komplety. No tak, ale i tak zrobimy taki sam przebieg, więc te wielosezonowe zużyją się po prostu dwa razy szybciej i finalnie wyjdzie na to samo.  Z drugiej strony komplet dobrych opon całorocznych renomowanego producenta może być lepszym rozwiązaniem niż dwa komplety najtańszych opon sezonowych. Rozwiązanie takie ma sens, gdy nasze przebiegi roczne są niewielkie (mniej niż 5-6 tysięcy kilometrów rocznie) i poruszamy się głównie po mieście.

Inne ważne kwestie

Rzeźby asymetryczne opon całorocznych pozwalają na wprowadzenie elementów odpowiedzialnych za cechy letnie i zimowe. Mamy wtedy zwykle do czynienia ze stroną letnią i zimową bieżnika. Zwykle cechy letniej posiada strona „outside” – strona, która ma być umieszczona na zewnątrz.

Opona całoroczna z reguły budowana jest na bazie opony zimowej, przez co posiada lamele (odpowiedzialne za wgryzanie się w śnieg). Lamele i nacięcia wpływają na generowanie większego hałasu latem.

Tekst powstał przy współpracy z ekspertami z firmy Oponeo, którym dziękujemy za merytoryczne wsparcie.