Blog

Jak dobrze dobrać opony do swojego samochodu

Autor:  | 

Zdecydowaliście się już na zakup nowych opon na zbliżający się sezon? Świetnie się składa, bo wspólnie z ekspertami z Oponeo postanowiliśmy stworzyć krótki poradnik dotyczący ich wyboru.

Od czego zacząć wybór ogumienia do swojego samochodu?

Przede wszystkim od dobrania odpowiednich parametrów. Bez wiedzy na temat właściwego rozmiaru opon w Twoim samochodzie nie dobierzesz ich w prawidłowy sposób. Jest to podstawowa informacja, o którą zapyta Cię sprzedawca lub fachowiec w serwisie wulkanizacyjnym. Podstawową wiedzę o rozmiarze swoich opon powinien mieć każdy właściciel samochodu. Jest kilka możliwości na sprawdzenie, jaki rozmiar opon jest odpowiedni do naszego samochodu. Najprostszą z nich jest przyjrzenie się kołom Twojego pojazdu. Na boku opony należy odszukać ciąg znaków, typu: 205/55 R16 91H czy 195/65 R15 91T. Jeśli auto było kupione w salonie samochodowym, to masz pewność, że jest to właściwy rozmiar. W przeciwnym razie, warto dodatkowo zweryfikować, czy rozmiar opon i indeks prędkości, które masz w aucie na pewno są wartościami, które homologował producent danego auta. Możliwe, że poprzedni właściciel zastosował zamienniki opon i ich rozmiar różni się nieco od fabrycznego.

Czym się kierować – danymi technicznymi pojazdu, czy sugestiami producentów opon?

To jakie opony ostatecznie zamontujesz na kołach swojego samochodu zależy od kilku kwestii. Po pierwsze od generacji auta, po drugie daty produkcji, mocy i pojemności silnika czy typu wyposażenia. Producent naszego samochodu przewidział kilka opcjonalnych rozmiarów opon, które możemy montować w naszym aucie. Wraz z rozmiarami producent podaje indeks prędkości oraz indeks nośności do naszych opon. Takie rozmiary i indeksy nazywamy homologowanymi. Stosowanie homologowanych rozmiarów opon wraz z indeksami jest bardzo ważne, bo gwarantuje pełne wykorzystywanie osiągów naszego auta. Stosowanie innych rozmiarów, wiąże się z ryzykiem niewłaściwego działania systemów wspomagania kierowcy, jak ABS, ESP czy ASR, a także z mniejszym wykorzystaniem potencjału naszego samochodu w zakresie przyspieszania i przyczepności.

Jak prawidłowo czytać oznaczenia opon i jakie ma to znaczenie dla ich wyboru?

Rozmiar znajduje się na boku każdej opony. Poszukaj ciągu znaków typu 205/55 R16 91 V czy 195/50 R15 82T. Informację o rozmiarze opon (a często i o możliwych do zastosowania rozmiarach alternatywnych) możesz znaleźć najczęściej również: na słupku przy drzwiach kierowcy, w schowku, na klapce wlewu do paliwa, w instrukcji pojazdu. Znaczenie poszczególnych symboli przy rozmiarze:

195 – szerokość opony wyrażona w milimetrach

50 – wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony (miejsce, gdzie znaleźliśmy informację o rozmiarze opony) do szerokości. W tym przypadku wartość „50” oznacza 50 procent z 195 mm, czyli 97,5 mm

R – konstrukcja radialna – typ budowy opony

15 – średnica osadzenia, będąca jednocześnie średnicą obręczy, podana w calach

82 T – indeks nośności o wartości 82 i indeks prędkości klasy T

C – oznaczenie opony dostawczej

Indeks prędkości jest oznaczeniem informującym o maksymalnej prędkości, z jaką można poruszać się na danej oponie. Znajdziesz go z boku opony, na końcu oznaczenia z rozmiarem. Najczęściej spotykane indeksy prędkości: Q do 160 km/h, R do 170 km/h, S do 180 km/h, T do 190 km/h, H do 210 km/h, V do 240 km/h, W do 270 km/h, Y do 300 km/h

Indeks nośności to kolejne ważne oznaczenie na oponie. Wskazuje on maksymalne dozwolone obciążenie jednej opony przy jeździe z maksymalną dla niej prędkością. Absolutnie nie wolno korzystać z opon z niższym indeksem nośności, niż ten, który jest zalecany dla danego modelu auta. Dla przykładu, opona z indeksem nośności 91 może być poddana maksymalnemu obciążeniu 615 kg. Jeśli pomnożysz tę wartość przez liczbę opon w samochodzie, uzyskasz wynik minimalnie większy niż dopuszczalna masa całkowita Twojego auta z pełnym obciążeniem (możesz ją odczytać z pola F1 w dowodzie rejestracyjnym).

3PMSF – homologacja opon zimowych, jest wymagana przez niektóre kraje UE, występuje na wszystkich zimówkach i większości opon całorocznych

Oznaczenie BLT – (Raised Black Letters) czarne i wypukłe litery.

Oznaczenie BSW – (Black Sidewall) litery napisów na oponie są czarne.

Oznaczenie RBL – (Recessed Black Lettering) litery wklęsłe w kolorze czarnym.

Oznaczenie RWL – (Raised White Lettering) wypukłe litery w kolorze białym.

Oznaczenie COLD – to informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach.

Oznaczenie DOT – (Department of Transportion) właściwości opony są zgodne ze wszelkimi normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA . Z oznaczeniem tym sąsiaduje dwunastoznakowy kod indentyfikacyjny opony lub numer seryjny. Na końcu numeru DOT znajduje się data produkcji opony. Informacja o wieku opony znajduje się również na boku. Poszukaj numeru identyfikacyjnego opony, zaczynającego się od liter DOT. Jest to ciąg od 7 do 12 znaków, informujący o całej partii opon wyprodukowanych w danej fabryce. Cztery ostatnie cyfry tego kodu (najczęściej są umieszczone w obwódce) zawierają informację o dacie produkcji opon. Dla przykładu – 4208 – dwie pierwsze cyfry to tydzień produkcji, dwie kolejne to skrót od roku, czyli opona była wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.

Oznaczenie DSST – opona typu RunFlat Dunlopa.

Oznaczenie ECE, e, E – skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską.

Oznaczenie EMT – (Extended Mobility Tyre) ogumienie, które daje możliwość jazdy nawet po utracie ciśnienia do zera.

Oznaczenie FP – (Fringe Protector) albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.

Oznaczenie FR – opona z rantem, mającym chronić felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej znajduje się w oponach z profilem 55 oraz niższym. Zależy to od konkretnego producenta jak również od typu i rozmiaru ogumienia.

Oznaczenie INSIDE – symbol stosowany w oponach asymetrycznych, mówi o tym, który bok opony powinien być zamontowany wewnątrz, w kierunku: do auta, w stronę piasty z felgą. Bok tej opony nie powinien być widoczny z zewnątrz pojazdu.

Oznaczenie JLB – (Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu.

Oznaczenie LI – (Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony.

Oznaczenie LT – (Light Truck) oznaczenie wskazujące, że opona jest przeznaczona dla pojazdów o napędzie 4×4 oraz lekkich ciężarówek (stosowane w USA). Występuje przed rozmiarem opony.

Oznaczenie MAX – maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie.

Oznaczenie M+S – M+S występuje na wszystkich rodzajach opon, każdej zimówce, każdej całorocznej i niektórych letnich (głównie 4×4, dostawczych). Nie jest to wiążące oznaczenie, jest „zapożyczone” z rynku USA, gdzie każda opona jest całoroczna i posiada ten „dopisek”.

Oznaczenie MFS – (Maximum Flange Shield) – ochraniacz felgi; niektóre opony zimowe posiadają rant ochronny felgi, tzw. ochraniacz felgi. Rant ma chronić krawędź felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą powstać przy np. podjeżdżaniu pod krawężnik czy zahaczeniu o jakiś przedmiot. Istnieją różne nazewnictwa rantów, w zależności od producenta danej opony. Najczęściej spotykane poza MFS to: Oznaczenie RFP (Rim Fringe Protector) – ochraniacz felgi, Oznaczenie FP (Fringe Protector) – ochraniacz felgi, Oznaczenie FR (Felgen Ripen) – pierścień ochraniający obręcz.

Oznaczenie OWL – (Outlined White Lettering) litery w kolorze białym.

Oznaczenie OUTSIDE – stosowane w oponach asymetrycznych, oznacza sposób montażu opony. Outside oznacza, że bok opony z tym oznaczeniem po zamontowaniu koła na feldze, powinien być widoczny na zewnątrz samochodu.

Oznaczenie P – (Passanger) symbol umieszczany przed rozmiarem opony. Oznacza, że opona jest przeznaczona dla pojazdów osobowych (stosowane w USA).

Oznaczenie PAX – opona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz.

Oznaczenie R – (Radial) opona radialna.

Oznaczenie RETREAD – opona bieżnikowana.

Oznaczenie RF– to skrót od angielskiego Reinforced; opisuje oponę wzmocnioną o podwyższonej ładowności (nośności). Ma znaczenie podobne jak w przypadku opon z symbolem XL. Inne oznaczenia opon wzmacnianych to np. EXL, RFD, REF, REINF.

Oznaczenie RFT – Run Flat Tires, opona typu Run Flat, stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli. Oznaczenie RIM PROTECTOR – opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami.

Oznaczenie ROF – (Run On Flat) symbol stosowany przez firmy Goodyear i Dunlop na oznaczenie opon, które pozwalają na dalszą jazdę po uszkodzeniu ogumienia przy braku ciśnienia powietrza wewnątrz.

Oznaczenie ROTATION – występuje zawsze ze strzałką, oznacza kierunek toczenia opony, stosowany w oponach kierunkowych.

Oznaczenie RSC – Skrót od Run Flat System Component. Występuje na oponach zgodnych z systemem Run Flat stosowanym w samochodach marki BMW.

Oznaczenie SST – (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe.

Oznaczenie SI – (Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.

Oznaczenie TL – (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa.

Oznaczenie TT – (Tubed Type Tyre) opona dętkowa.

Oznaczenie TWI – jest to skrót od angielskiego Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI występuje w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako występy w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia rzeźby bieżnika. Gdy bieżnik się zużyje do poziomu wskaźnika TWI jest to równoznaczne z tym, że opona osiągnęła ustawowo wymaganą głębokość 1,6 mm. Należy wtedy pomyśleć o wymianie opony.

Oznaczenie ULW – opona posiada konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów.

Oznaczenie VR – wplecione w rozmiar opony indeksy prędkości. Oznaczenie VR mówi, że daną oponę można użytkować z pełnym dopuszczalnym obciążeniem do wskazanych prędkości np.: VR – do 210 km/h.

Oznaczenie ZR – wzmocniona konstrukcja opony Radialnej, pozwala na osiągnięcie większych prędkości niż indeks prędkości(łączone z indeksem W i Y) w zależności od poziomu załadowania auta.

Oznaczenie XL – (Extra Load = RF) opona o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nośności.

Oznaczenie ZP – Zero Pressure, opona typu run flat Michelina
Symbol góry z płatkiem śniegu oznacza, że opona dobrze spisze się w warunkach typowo zimowych.
Prawidłowe odczytanie oznaczeń umożliwia najlepszy dobór opon i ich późniejszą bezproblemową eksploatację.

Czy warto kierować się wyglądem opony?

Wygląd bieżnika nie odzwierciedla jakości opony. Za jakość opony odpowiedzialna jest mieszanka, konstrukcja (np. ścian bocznych) i wzór (nie wygląd bieżnika). Każdy z renomowanych producentów dodatkowo opisuje swoje opony gdzie można znaleźć szczegółowe informacje o danym modelu. Jeśli chodzi o kwestię już samego wyglądu, że taka opona prezentuje się „ładniej”, to pamiętajmy, że jadąc samochodem będziemy zwracać uwagę na np. drogę hamowania, czy trakcję w zakrętach. A jak auto będzie stało to lepiej zaprezentować felgi, a nie opony.

Plusy i minusy szerokich i/lub niskoprofilowych opon.

Opona niskoprofilowa to termin z lat 90, gdzie felgi aluminiowe 16’, 17’ i większe były rzadkością w Polsce, a na takie obręcze standardowo montuje się opony z profilem 45 i mniej. Obecnie samochody klasy miejskiej (np. Opel Corsa) mogą być prezentowane nawet na felgach 17’ z profilem 45. Więc jeśli producent przewiduje montaż opon w konkretnym rozmiarze to tego się trzymamy. Niższy profil wiąże się z gorszym tłumieniem dziur i nierówności, opona też w mniejszym stopniu osłania felgę co wpływa na większą szanse zarysowania obręczy. Przy mniejszym profilu jest większe „czucie” opony, dlatego też opony sportowe mają bardzo niskie profile.

Szerokość opon ma wpływ na bezpieczeństwo. Większa powierzchnia styku skraca drogę hamowania na suchej i mokrej nawierzchni oraz efektywność odprowadzania wody. Z drugiej strony, szersza opona generuje większy hałas i większe zużycie paliwa.

Inne ważne kwestie przy doborze opon.

Rozwiązanie optymalne to cztery takie same opony w naszym aucie (ten sam model opon). Co prawda polskie ustawodawstwo dopuszcza możliwość posiadania różnych opon na dwóch osiach pojazdu (na jednej osi opony muszą być bezwzględnie takie same), ale pamiętajmy, że takie rozwiązanie obniża osiągi naszego auta.

Każdy duży koncern, jak Michelin, Goodyear, Continental czy Bridgestone, ma w swojej ofercie marki różnej klasy, poczynając od najtańszych do najdroższych. Generalnie, wyróżniamy trzy zasadnicze klasy opon: ekonomiczną, średnią oraz wyższą. Klasy opon są funkcją jakości i ceny, co oznacza, że jakość odpowiada cenie. Pamiętajmy, że w przypadku opon istnieje bardzo duża korelacja pomiędzy ceną i jakością. Opony klasy ekonomicznej nigdy nie będą miały takich osiągów, jak opony klasy wyższej. Opony klasy wyższej reprezentują najwyższy poziom technologiczny, jednak przy niewielkich przebiegach i spokojnym stylu jazdy, nie odkryjemy w pełni ich potencjału.

Na rynku występują trzy rodzaje bieżników: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Każdy z nich prezentuje różny poziom zaawansowania technologicznego, każdy typ ma określone zalety i wady. Bieżnik symetryczny to taki, w którym obie połowy bieżnika są identyczne, dlatego montować je można w dowolny sposób. Rzeźba opon asymetrycznych jest różna po obu stronach bieżnika. Wewnętrzna część bieżnika (mocniej ponacinana) odpowiada za odprowadzanie wody, zaś zewnętrzna odpowiada za dobre prowadzenie na prostej i w zakrętach. To bardzo popularny typ bieżnika, którego cechą charakterystyczną jest określony przez producenta kierunek toczenia opony. Opony kierunkowe mają bieżnik w kształcie litery „V”, potocznie nazywany jest „jodełką”. Największą zaletą opon kierunkowych jest dobre odprowadzanie wody, dobra reakcja na przyspieszanie i hamowanie pojazdu.

Dopuszcza się niewielkie odstępstwo od rozmiaru homologowanego przez producenta poprzez stosowanie tzw. „zamienników”. Zamiennik to rozmiar opony lub koła, którego całkowita wysokość nie przekracza 2 procent różnicy w porównaniu do wysokości rozmiaru opon homologowanych.

Tekst powstał przy współpracy z ekspertami z firmy Oponeo, którym dziękujemy za merytoryczne wsparcie.